Saltar a continguts

Associació catalana de dislèxia i altres dificultats específiques de la Segarra

Navegació

Menú principal

1. DISLÈXIA

Imatge de complement
Dislèxia

Què és?

          És un trastorn d’aprenentatge d’origen neurobiològic que   es manifesta per una dificultat en l’aprenentatge i la consolidació de la lectura i l’escriptura.

         És independent de qualsevol causa intel•lectual, cultural i emocional.

         És persistent, les dificultats segueixen en l’adult.

         Existeix un component genètic.

 

Pot afectar l’autoestima, portant a una frustració que es pot traduir en fracàs escolar.

La dislèxia no es cura: sempre farà errors ortogràfics, necessitarà més temps per llegir i comprendre...; però ben diagnosticada i tractada, el dislèctic podrà seguir qualsevol aprenentatge.

Quan abans es diagnostiqui abans s’evitarà el fracàs escolar. El dislèctic és un nen que s’esforça molt i es fatiga molt i no sempre obté bons resultats. Cal ajudar-lo en el procés escolar i adaptar-li el material, ja que és ben capaç d’assolir els continguts.

 

Símptomes

 

      En la lectura: confon lletres, canvia síl•labes, substitueix paraules per altres.

      Llegeix sense comprendre.

      En l’escriptura: disgrafia (mala lletra) i disortografia (dificultats per recordar i automatitzar l’ortografia).

      Fa inversions, rotacions, omissions i adicions.

      Desorganització en general (agenda, material...).

      Dificultat en les operacions matemàtiques.

      Dificultat en les tasques seqüencials (orientació temporal).

      Dificultat en la memòria a curt termini.

      Poca capacitat pels automatismes: dies de la setmana, mesos, cançons, taules de multiplicar...

      Manca d’atenció, concentració i motivació

 Ansietat:

      Problemes en l’alimentació ( + o – gana).

      Alteració de la son.

      Vòmits, mal de panxa, de cap.   

  Simptomatologia depressiva:

      Sentiments de fracàs.

      Inseguretat.

      Tristesa.

      Canvis d’humor.

       Conducta agressiva o provocadora.

 

Estratègies compensatòries a l’escola

 

      No obligar-lo a llegir en veu alta. Utilitzar llibres de lectura fàcil en les lectures obligatòries.

      Més temps. Adequar la quantitat de treball escolar i exàmens al temps que necessita per realitzar-los.

      Exàmens orals, si cal. També en anglès.

      Permetre l’ús de les tecnologies que poden facilitar el treball (ordinador, lectors, taules o calculadora).

      Prioritzar la qualitat per sobre de la quantitat.

      No penalitzar les faltes en escriptura o bé que descomptin menys.